Makumatka Tukholmaan

Tukholman risteilymme ruokapuoli alkoi pienellä huikopalalla ennen kuin pääsimme kunnolla illastamaan ravintola Bistro Maximéen. Nautiskelimme siis muutamat juustopalat (kaikki yhteensä 2 euroa) apepaloiksi ennen varsinaista ruokailua.
Emme löytäneet ravintolan listalta oikein mitään erityisen mieleistä, joten päätimme ottaa alkupalapöydän pääruuaksi. Meidän piti ottaa myös jälkiruokapöytä, mutta syötyämme itsemme täyteen alkupaloista, emme enää jaksaneet ottaa lainkaan jälkiruokaa. Alkupalapöytä oli hyvä, erityisesti tuore tonnikala wasabimajoneesin kanssa vei kielen mennessään. Myös vuohenjuusto-bataattisalaatti on mainitsemisen arvoinen sekä hummus, graavilohi saaristolaisleivällä ja kanasalaatti olivat omia suosikkejani. Kuva lautasestani ei tee hyville ruuille oikeutta.
Ennen laivan saapumista aamulla Tukholmaan nautimme hyvän aamiaisen samaisessa bistro Maximéssa. Aamiainen maksoi 17 euroa sisältäen lasin kuohuviiniä.
Aamiainen oli runsas, mutta lämpimien ruokien osalta jono oli koko ajan todella pitkä. Meitä lämpimät ruuat eivät aamiaisella kuitenkaan kiinnostaneet, joten asia ei haitannut. Parasta oli luonnonjugurtti marjoilla.
Seuraavaksi pääsemmekin Tukholman kulinaristisiin nautintoihin. Tallusteltuamme aikamme keskustassa pysähdyimme Store Galleriassa olevaan Le Caféen nauttimaan mansikka-raparperi smoothiet sekä puoliksi palan ihastuttavaa marjapiirakkaa.
Varsinaisen lounaamme söimme Östermalmin torin laidalla olevassa Primewinebarissa.
Valitsin itselleni jättikatkarapupastan simpukoilla, chilillä ja valkosipulilla maustettuna. Yummy!
Toinen puolisko otti lämpimän vuohenjuustosalaatin, jossa oli mm. grillattua päärynää.
Viinibaarin viinilista on hyvä, tosin ei siitä ihan edullisimmasta päästä. Valitsemamme riesling oli päässyt loppumaan, joten tarjoilijan suosituksesta otimme lähinnä sitä olevan valkoviinin: Schloss Gobesburg Grüner Veltliner Lammin vuodelta 2009. Olipas se hyvää!!!
Pullo maksaa Ruotsin alkossa noin 25 euroa ja lasillinen (10 cl) taisi maksaa noin 10 euroa. Saimme tosin hieman enemmän kuin sen 10 cl hyvityksenä siitä, ettei aluksi haluaamme rieslingiä ollutkaan tarjolla. Erinomaista palvelua ja voinkin suositella Primewinebaria!
Östermalmin kauppahallista otimme mukaamme vielä mezejä (mm. hummusta, tzazikia, fetaa jne.), jotka nautiskelimme sitten illalla laivan hytissä.
Aivan ihanat maut niissä oli...voi kunpa Helsingistäkin saisi jostain ostaa tuoreita mezejä mukaan! Jos joku tietää mistä saa ostettua, niin vinkatkaa ihmeessä!
Niin, ja jälkkäriksi söimme vielä Bonor & Bladista ostamamme macaroonsit. Makuina oli laku, pistaasi ja karamelli.

14 comments

Linnea / kujerruksia said...

Voi herkkuja! Erityisesti tuo katkarapupasta näyttää todella hyvältä.. Ja mezet ja tzatzikit.

Ihanat kuvat olet ottanut ja vaikuttaa ihanalta reissulta!

Cici said...

linnea: Joo, nuo olivat minunkin suosikkini...rakastan mezejä ja olen vasta "vanhempana" oppinut pitämään katkaravuista.

uuvee said...

onneksi en alkanu tyhjin vatsoin lukea tätä postaustasi.. Harmi vain ettei matkakuumeen kanssa ole yhtä hyvä tilanne. Tahtoo reissuun nauttimaan ihania juttuja! :)

Kirsikka... said...

Nälkä tulee kuvia katsellessa!
Jos tykkäät mezeistä, niin suosittelen lämpimästi libanonilaista ravintolaa http://gastrogate.com/restaurang/tabbouli

Maketsu said...

Herkku matka, hyvä matka!

Cici said...

uuvee: Matkailun yksi ihanista jutuista onkin juuri uusien asioiden ja erityisesti ruokien kokeminen.

Kirsikka: Kiitos vinkistä! Olen käynyt kyseisessä suosittelemassasi ravintolassa eräällä Tukholman työreissulla ja mezet olivat siellä hyviä. Otimme parin työkaverini kanssa pöydän täyteen kaikenlaisia herkkuja. :-)

Maketsu: Totta puhut!

Marie Elisabeth said...

Ihan tuli ikävä Tukholmaan...
Sinulla on maukas reissu takana kaikkine herkkuineen, nam.
Meillä on yleensä kassit täynnä ruokaa kun palaamme reissulta kotiin...nakeista lähtien ;)

Cici said...

Marie Elisabeth: Kyllä, kaikenlaisia herkkuja tuli syötyä. Tämä alkuviikko onkin ollut taas totuttelua siihen normaaliin ruokarytmiin ja "kotiruokaan". Se on aina ihanaa, jos voi ostaa paikallisia herkkuja kotiinkin.

Karoliina / Kirjava kammari said...

Ihania herkkuja! Ja grüner veltliner on lempirypäleeni rieslingin ohella. :)

Cici said...

Karoliina: Minun nykyiset lempparini ovat myös ehdottomasti riesling ja kakkosena tulee tuo grüner veltliner.

Keke said...

Ihania kuvia kaikista herkuista. Etenkin tuo smoothie kuva=) mistäköhän tiakois tuommoisen tännekin=)

Cici said...

Keke: Mutta onneksi smoothie:ta on helppo tehdä myös itse! Tosin aika harvoin niitä vaan jaksaa tehdä itse...

Satu VW said...

Kivoja Tukholman herkkuvinkkejä! Kovasti on tehnyt sinne mieli visiitille, onhan se niin lähellä (ja samalla niin kaukana....). Ehkäpä syksymmällä......

Tuuli - Lumo Lifestyle said...

En ole vuosiin käynyt Tukholmassa, pitäisi sielläkin välillä piipahtaa. Herkkuja olette ainakin löytäneet eri paikoista.

Total Pageviews

All photos of this blog are copyrighted by Absolutely white. Powered by Blogger.